Een slogan of slagzin wordt bedacht nadat de bedrijfsnaam bedacht is, op internet wordt dit gedaan zodra je klaar bent met het blognaam bedenken. Dat is natuurlijk niet voor niets, een slogan heeft een aantal zeer belangrijke voordelen. Om te verzekeren dat je maximaal profiteert van de voordelen van een slogan, hebben we hierover een aantal artikelen geschreven. Zo lees je het belang van de slogan en de diverse verschillende soorten slogans, even als wat nodig is voor een goede slogan maken.
Een merknaam kan beschrijvend zijn, maar in de meeste gevallen bevat de merknaam geen omschrijving van het product of dienst dat geleverd wordt. Zo worden bijvoorbeeld familienamen vaak gebruikt als merknaam. Om toch duidelijkheid te creëren over wat het merk betreft, kan een slogan toegevoegd worden. Deze zegt vaak iets over het product of dienst en maakt duidelijk wat het bedrijf uniek maakt en opzichte van de anderen!
Directe slogans vertellen direct waar het bedrijf voor staat, deze worden vaak gebruikt door wat kleinere bedrijven. Een voorbeeld van een directe slogan is: “Klestjens, kwaliteitsvlees vers van het mes”. Door de slogan kan je direct inbeelden dat Klestjens een slagerij betreft, ze staan voor vers vlees van hoge kwaliteit. Een directe slogan kan je helpen om de zaken die jou bedrijf onderscheiden te benadrukken!
Indirecte slogans zeggen niet direct iets over wat het bedrijf uniek maakt, maar meer over het gevoel dat ze teweeg brengen met hun producten. Indirecte slogans zijn dus meer gebaseerd op visie, dan op unique selling points. Een mooi voorbeeld is Coca Cola, de slogan die zei gebruiken is : Open Happiness. Ze willen hun merk coca cola dus graag verbinden aan het gevoel geluk.
Wat voor soort slogan je kiest is afhankelijk van de richting die je in wil met je bedrijf, laat je inspireren en bedenk wat geschikt is voor jou bedrijf!