Het selecteren van een naam voor je bedrijf is een zeer belangrijke opgave. Het is een uithangbord voor je bedrijf en het is de bedoeling dat de naam voor een lange tijd aan je bedrijf verbonden blijft. Het is dus van belang om van de keuze een zorgvuldig en bedachtzaam proces te maken. In de onderstaande tekst geven we tips die jou kunnen helpen in deze keuze voor een coole naam.
Een bedrijfsnaam dient uitzonderlijk te zijn in zijn soort. Onderscheidend vermogen kan van invloed zijn op de concurrentiepositie van het bedrijf. Zorg er dus voor dat de bedrijfsnaam niet overeen komt met andere bedrijven, aangezien er dan overlapping ontstaat. Dit is ook bij wet verboden, alsook de bedrijfsnaam overeen dient te komen met de rechtspersoon waar men gebruik van maakt. Een eenmanszaak met meerdere namen zaait verwarring onder de toekomstige klanten. De bedrijfsnaam kan gecontroleerd worden bij de Kamer van Koophandel, om problemen te voorkomen.
Internet is hedendaags zeer belangrijk voor het vinden van je bedrijf. Het is raadzaam om van te voren te checken of de domeinnaam die overeenkomt met de bedrijfsnaam nog beschikbaar is. Zo kunnen mensen het bedrijf beter vinden en ontstaat er geen verwarring met andere bedrijfsnamen. Een goede vindbaarheid op bijvoorbeeld Google, zal het klantenbestand van het bedrijf alleen maar ten goede komen. De beschikbaarheid van de domeinnaam is te vinden op SIDN.nl.
Aangezien men hoopt om van het bedrijf een succes te maken, is de gezindheid er om een lange tijd met dezelfde naam de markt te veroveren. Het is slim om van de naam een merk te maken dat niet gebonden is aan een periodieke tendentie. Een tijdloze naam kan in alle ontwikkelingen mee en zorgt voor een zeker en onderscheidend gevoel. Ook dien je erbij na te denken hoe zich de toekomst van het bedrijf kan ontwikkelen. Wellicht ga je uitbreiden op een andere markt en past daar de naam niet bij. Een multifunctionele naam is in zulke omstandigheden een wijs besluit.
Het klinkt vanzelfsprekend, maar de bedrijfsnaam dient te passen in de branche waarin deze werkzaam is. Humor kan bijvoorbeeld aansprekend zijn om op te vallen, maar heeft het tegengestelde effect bij een serieuzere branche. Bij een winkel met feestkleding is dit gepaster als een winkel voor nette kleding. Hanteer dus een toepasselijke naam.
Een korte bedrijfsnaam spreekt meer aan dan een ingewikkelde, lange naam. Klanten geven de voorkeur aan een bedrijfsnaam die simpel en makkelijk te onthouden is. Daarbij is het verstandig om een naam te kiezen die internationaal ook goed in de mond ligt met het oog op de toekomst. De relatieve afstand verkleint steeds sneller tussen landen, dus een kijkje over de grens is een reele optie. Check daarom ook of de naam in andere talen geen vreemde betekenis heeft, om ongemakkelijke situaties te voorkomen.
Als alle onderdelen zijn afgevinkt, is het verstandig om de naam te controleren bij een x aantal mensen. Het is leerzaam om te kijken hoe zij reageren, waar zij aan denken en welke aanvullingen zij hebben. Zo kan de naam nog bijgeschaafd worden tot een succesvol geheel.