Een professionele bedrijfsnaam die niet alleen uniek is maar ook pakkend overkomt, kan voor jouw bedrijf voor flink wat extra omzet zorgen. De keuze van de juiste naam kan er zelf voor zorgen dat jouw startende onderneming een succesvolle onderneming wordt. Een pakkende bedrijfsnaam zal blijven hangen bij jouw partners, klanten en leveranciers. Daarnaast kan deze naam ook zorgen voor een versterking van het imago van je bedrijf. Wij zullen jou hier een aantal tips geven voor de keuze van een goede bedrijfsnaam.
Het bedenken van een bedrijfsnaam doe je niet even zo tussen de soep en aardappelen door. Hiervoor dien je de tijd te nemen, sta stil bij je keuze.
Bij het bedenken van een handelsnaam dien je te letten op de voorwaarden die hieraan gesteld worden.
Kijk op de website van de Kamer van Koophandel of de handelsnaam niet al gebruikt. Vergeet ook niet even je bedachte naam te Google zo weet je zeker dat niemand anders deze naam al gebruikt. Zo ontstaat er zeker geen verwarring.
Lift niet mee op iemand anders zijn naamsbekendheid. Die wettelijke gezien niet juist en mocht het andere bedrijf hier achter komen dan kunnen hun juridische stappen ondernemen.
Heb je al een idee voor een bedrijfsnaam? Of weet je echt niet wat passend is voor jou branche en wat daarnaast ook nog een pakkend is? Kijk dan eens rond naar wat je concurrenten doen op basis hiervan kan je kijken hoe het in de branche gesteld is. Zo kan je kiezen om het juiste helemaal anders te doen of wel een beetje mee te gaan in de flow van de namen. Kom je er zelf echt niet aan uit en loop je vast, dan is er geen nood aan de man. Schakel je hulp troepen in, denk hierbij aan bekende, vrienden, kennissen en familieleden. Heb je aankomende tijd een verjaardag of een feestje leg je probleem dan eens in de midden en brainstorm en met z'n alle over.
Natuurlijk is het ook mogelijk om gebruik te maken van internet als je bron voor een goede bedrijfsnaam. Probeer de talloze bedrijsnaam generatoren op het internet eens. Of neem de bedrijfsnamenlijst van de website Wikipedia eens door. Hierin vind je vele namen die te inspiratie gebruikt kunnen worden. Zoals we hierboven al aanhaalde is het van belang dat je tijd neemt voor je keuze. Beschik je over te weinig creativiteit? Maak dan de keuze om professionals in de schakelen die voor jou een naam zullen bedenken.
Wil jij geen geld uitgeven aan deze professionals dan laat je andere toch een briljante bedrijfsnaam voor je bedenken. Je krijgt andere vast wel over de streep als je een prijsje geeft voor de leukste bedrijfsnaam. Post je oproep op Facebook en Twitter en wie weet heb jij binnen no time een winnaar te pakken en een leuke bedrijfsnaam.
Start je creativiteit door een aantal steekwoorden te noteren die betrekking hebben op jouw onderneming. Dit doe je gemakkelijk door een mindmap op te stellen. Denk hierbij ook na wat je wilt dat klanten van je denk en waarmee maak je jouw bedrijf uniek dit kan namelijk ook je bedrijfsnaam verwerken. Hierbij is het altijd de tweestrijd ga je voor branding dus echt het doel om een merk te worden zoals bijvoorbeeld Coca Cola heeft gedaan of ga je voor het verwerken van je product/dienst in je bedrijfsnaam. Voorbeelden van het laatste zijn bijvoorbeeld Kerstpakketten idee of Ziezo Vakantiehuizen, waarbij het hoofdwoord van de business in de naam is verwerkt.
Wil je meer zeggen dan wat je in een enkel woord kwijt kan? Kies dan voor een afkorting. Let wel op dat deze afkorting lekker klinkt en goed blijft hangen in je hoofd. Ook een valkuil bij een afkorting is het feit dat het een tongbrekende lettercombinatie kan worden. Je kan er ook voor kiezen om buitenlandse woorden te verwerken in je bedrijfsnaam waarbij er een unieker en pakkendere naam zal ontstaan.
Een aantal andere punten die je zeker niet uit het oog moet verliezen vind je hieronder:
Wil je ook de online markt betreden met je bedrijf? Dan is het belangrijk om te kijken of je bedachte bedrijfsnaam nog niet geregistreerd is.
Heb je internationale ambities? Bekijk dan ook het aspect of je bedrijfsnaam in het buitenland goed klinkt. Bepaalde worden hebben namelijk een andere betekenis in een andere taal.
Hou de voorwaarden die Kamer van Koophandel stelt aan een handelsnaam in de gaten. Online op deze website vind je ook nog een groot aantal tips.
Benoem niks je bedrijfsnaam wat je eigenlijk niet bent. Ben je een eenmanszaak benoem dan geen 'en partners' in je naam. Ben je geen professionals die in bezit is van een diploma noem dit dan ook niet in je naam. Als je geen graad hebt behaald zoals bijvoorbeeld bij accountants dan mag je dit ook niet verwerken in je bedrijfsnaam.
Wij wensen je veel succes met het bedenken van een passende en pakkende bedrijfsnaam voor jouw bedrijf dat je gaat starten en daarnaast wensen je een succesvolle toekomst met je bedrijf tegemoet.
Terug naar overzicht